Hönsmamman

Alla inlägg den 8 januari 2011

Av MissJA - 8 januari 2011 22:35

Vad tycker ni??


   

                  V33+0                                        V34+0

Av MissJA - 8 januari 2011 22:11

Så nu har jag inlett packningen av den väska som ska med till förlossningen och BB. Har börjat med det enkla, det som jag kan göra klart och sedan bara bocka av listan.. Fyller på senare med det som jag packar fortsättningsvis..


Kommer eventuellt att fortsätta med packningen imorgon och ta det som jag vill ha med och det jag har klart för mig.. Men det beror på vädret. (Det har redan börjat snöa så om det inte slutar kanske det blir lite packa av imorgon..


Det är konstigt det där med BB-väskan. Det känns på sätt och vis som om man packar för en lång resa, ett äventyr. Som kräver speciell utrustning. Enda kruxet är att det är bra att vara färdig i god tid, eftersom man har köpt en ospecificerad biljett och kommer att få åka med planet när det finns lediga platser, vilket kan ske lite när som helst..


Till bäbisen:

  • Skötväskan
  • kläder - Allt i strl 50 åh lite från strl 56 (man vet juh aldrig hur stor han kan vara)
  • napp + hållare - kokt och klar
  • bärsjal - har kommit, ska bara testas och tvättas..
  • snuttefilt
  • blöjor + andra skötartiklar
Av MissJA - 8 januari 2011 19:41

På nåt sätt är jag fortfarande inte trygg med de som ska förlja med mig på förlossningen. Därför så hara jag börjat fantisera om hur det kan bli. Det för mig troligaste scenariot är att M är på jobbet och E svarar inte. Jag går hemma ensam med värkar och försöker få tag i M som inte har vare sig ljud eller vibrator på sin mobil på jobbet = omöjlig att nå..


I mina tankar ser jag hur jag typ får ta busseneller bilen själv till förlossningen och sedan klara mig där tills bäbisen typ har kommit ut. Alternativt att M kommer in under krystningen och får se sin son födas.


Jag vet att det tar ca 4 timmar för honom ifrån det att han fått veta att han måste åka från jobbet tills han faktiskt har tagit sig därifrån.. Dessutom så vet jag att andra förlossningen kan gå mycket snabbare än den första åh V var född ca 5 timmar efter att jag fick första smärtsamma värken med värkstimulerande droppet.


Vet att M inte skulle uppskatta att bli hemringd för ett falskt alarm heller, så det måste vara på riktigt om jag ska ringa hem honom från jobbet. Det innebär förmodligen att jag själv måste åka in för att kolla läget, och om jag är tillräckligt öppen för att de ska anse förlossningen igång då försöka få tag i min okontaktbare sambo och blivande pappa.. Lätt.. det betyder alltså att från att förlossningen är konstaterat igång så tar det ca 4 timmar tills jag har någon att hålla i handen..


Om värkarna skulle mjukstarta under natten mot en av hans arbetspass så skulle han inte stanna hemma på morgonen heller om han inte var 100% säker på att det kommer att bli bäbis innan kvällen då han har slutat, så det är inte heller ett säkrare scenario.



Om förlossningen startar eh helg när barnen är hemma och mina föräldrar är hos farmor och farfar har jag ingen barnvakt heller utan får vara hemma och förhoppningsvis inte föda bäbisen själv inne på toaletten.. Det skulle säkert skada mina barn för livet eftersom jag är så smärtkänslig och förlossningsrädd..



Bäst vore det alltså om värkarna mjukstartade en dag så M är ledig eller på kvällen och att vattnet går under natten och att värkarna sedan drar igång så pass kraftigt att det inte är någon tvekan utan att vi kan åka in och föda bäbis lagom till morgonen.. Men som vanligt är drömversionen över hurdet borde bli knappast trolig som det kommer att bli. Därav kommer jag fortsätta att känna mig rädd och orolig inför att bli lämnad ensam under förlossningen tills den är över och jag vet med all säkerhet hur det faktiskt gick..

Av MissJA - 8 januari 2011 19:21

Ner några ombyten kläder till Damien och en handuk som ska ligga som underlag på skötbädden i skötväskan. De kläder som är packade är det vi hade hemma i strl 50 och det mesta ur strl. 56. Vi har inte så mycket kläder ännu, vet att det är roligt att gå och köpa kläder till bäbisen när den är född. Det enda kruxet är, och som jag vet att jag måste ta tag i är att fleeceoverallen jag är helt övertygad om att jag köpt är borta! Den finns säkert någonstans inne i förrådet som under december månad har invaderats av sånt som ska till uteförrådet nu när julen är över..


Nu är det bara skötgrejerna kvar att packa ner + blöjor. Men tror faktiskt vi avvaktar med det. Det följer ju med blöjor i babyboxen samt i paketet man får på BB från libero. Sedan kan man ju alltid handla blöjor. Men tvättlappar och barnolja ska investeras..

Av MissJA - 8 januari 2011 19:06

 


Jag blir knäpp snart på folk som inte är nogrann med handhygienen.

Som tillexempel:


Inte tvättar sig om händerna när de kliver upp på morgonen!!! Vem vet var de har haft sina händer under natten när de sover??? Många går bara till köket åh börjar gräva i skåpen efter frukost bläääää!!!


Inte tvättar händerna efter toalettbesök. **Ryser**


Inte tvättar sig om händerna efter att de varit ute och ex handlat. Vet ni inte hur jävla skitiga händerna blir av en enkel runda inne på konsum?? Testa nästa gång efter ni handlat. Tvätta händerna diret när ni kommer hem, löddret på tvålen kan nästan vara svart ibland..


 


Hemma hos oss har vi dessutom en regel som säger att INNAN man ska vara och hålla på med mat så måste händerna tvättas. När man kommer hem så ska händerna tvättas och som nu i influensa och magsjuketider även spritas. När vi ska äta ute har jag alltid med mig handsprit i väskan och vi alla spritar av händerna innan vi äter om det är svårt att komma åt att tvätta dem..


 


Nu har jag som jobbar med multiresistenta bakterier verkligen gått många hygienkurser och vet hur lätt det är att om man inte sköter handhygienen att dessa bakterier sprids ute i samhället. JAg vill dessutom hålla min familj så frisk som möjligt..

Av MissJA - 8 januari 2011 12:07

Nu är jag vaken. Sovit himlagott och är nu så pass klar i knoppen att jag fungerar. V passade på att mellan 8 - 10 bygga ihop ett 104 bitars pussel själv, snacka om att hon är mäkta stolt över sin bedrift!


K har som vanligt spelat på sitt psp och ritat lite på sin rittavla. samtidigt som de sett på disneydags och på bolibompa.


Nu har de fått i sig lunchen och jag har druckit upp andra halvan av den äckliga näringsdrycken. Den sköljde jag ner med hallonbladstheet kopp nr 2. Hoppas att den ska skänka samma lugn i mig idag som igår...


Nu ska vi borsta tänder och sedan packa ihop för att åka ut till min mamma för en dag ute på landet. Vi ska åka skidor, och mysa :D


Hoppas det blir några fina bilder att lägga in här senare :D Ha en bra lördag tills dess!

Av MissJA - 8 januari 2011 11:59

Medan ungarna duschade/ badade passade jag på att plocka ihop samtliga tomtar, de fick sedan stå på köksbordet och vänta på att jag skulle få fram kartongen de ska förvaras i.


 


När barnen var rena och torra och var på vär i sina pyamasar så frågade jag dem om de såg vad som var borta.


"TOMTARNA" ylade dom och jag sa att de stod i köket om de ville säga hejdå till dem för den här julen. V som precis var på väg på med nattlinnet gjorde en rusning in till köket..


 

Av MissJA - 8 januari 2011 08:06

Igår var jag lugn typ hela dagen, så jag tippar på att theet gjorde någon sorts verkan. I vanliga fall brukar jag drabbas av ångest/ panik eller ettraseriutbrott med tårar och allt på samma gång per dygn.


Däremot var det svårt att somna. HAde rejäla förvärkar som gjorde ont och kom så pass frekvent att jag blev tvungen att vid 02 inatt ta en citodon och hoppas att de skulle ge med sig. Somnade när effekten av tabletten kom vid typ 03, så idag är jag trött som bara den.


Sitter här åh dricker lite näringsdryck nu när barnen äter frukost. Det blev även liten bit tunnbröd :) Det värsta är att den näringsdryck jag har flest flaskor av och alltså måste tvinga i mig (med våld) är aprikos. De smakar så jävla vidrigt. Typ som det smakar i munnen när man är magsjuk    Men det är bara att hålla för näsan, ta en klunk och sedan efteråt skölja munnen eller nåt..


Hoppas faktiskt att man ska kunna byta ut dem mot någon bättre smak, det är ändå jag som måste betala dem och plåga i mig dem..


Nä nu har kidsen slukat sin frukost och jag hade tänkt låta dem roa sig med sina små spel och barnkanalen medan jag får lite behövlig vila så att jag orkar med dagen..

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards