Hönsmamman

Alla inlägg under januari 2016

Av MissJA - 31 januari 2016 17:55

Nu var det ett tag sen jag skrev nåt om det. Orsaken är att det inte hänt så mycket. På grund av nya regler från bankernas sida, har vi inte fått komma igång. Numer måste man ha en förhandsvärdering på det hus man ska bygga. Alltså vad det kommer vara värt när det är byggt och står på plats. Fram till förra året var förhandsvärdet alltid lika med slutsumman på produktionskalkylen. Summan som vi behöver låna för att bygga har varit ok på samtliga banker vi kontaktat. Men, husen vi tittat på har blivit värderade för lågt. Å därför så har vi fått nej på vår förfrågan om byggnadskreditiv. Det har känts så fruktansvärt surt.

Men i fredags träffade jag och min pappa 2 nya mäklare. De sa nåt som lät som musik i mina öron "det här fixar vi".Nu väntar jag på värdering på vårt boende, å även på det hus vi vill bygga. De sa också att hjältevadshuset vi funderar på kommer ha ett högre värde när det står färdigt. Tanken är att vi nu ska fixa vår bostad för försäljning och sätta ut den till försäljning i april/maj. Vi ska bo kvar tills huset är färdigt.

Så idag var jag å M till Sundsvall och tittade på detta fina hus. Det skulle funka utmärkt för oss!! Vi pratade med säljaren och nu ska vi bara fixa värderingen på bostadsrätt och husbygget å kontakta banken igen.

Sen så kommer Lantmäteriet ut till tomterna imorgon (måndag) kl 09 för att göra den faktiska avstyckningen av tomterna! Så då ska jag va där! Å sen på tisdag kommer min pappa att träffa mäklaren som ska värdera vårt husbygge ute på vår tomt för att checka av och kunna göra en bättre värdering. Tyvärr kommer jag då inte kunna närvara, för då är jag i Lycksele, nyopererad... Håll tummarna för både värderingarna å att min operation går bra!!

Av MissJA - 31 januari 2016 10:18

Veckan som gått har varit allt annat än vilsam. Målning av innerdörrar å dörrkarmar och valv på nedervåningen. Å stort intresse från pressen.

Det hela började med att jag reagerade på Vildas engelskaläxa. Fotade den och postade det på instagram och Facebook.

Många reaktioner, inget positivt. Så plötsligt blev jag kontaktad av Aftonbladet. Å hux flux var mediabilden i rullning.

Länk till artikeln i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22144344.ab

Dagen efter blev jag kontaktad av Metro, Sveriges radio och Folkbladet. Svettigt blev det.

Länk till programmet jag medverkade i på P4 Västerbotten

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/667766?programid=2151

Länk till artikeln på metro.se

http://touch.metro.se/nyheter/vilda-10-fick-laxa-om-kroppsideal-inte-lampligt/EVHpaz!l7D8KYjRBl57U/

Samma kväll kom en fotograf från Folkbladet å fotade mig och Vilda med läxan. Det blev en förstasidesnyhet och fanns även på webben, här kommer länken dit.

http://www.folkbladet.nu/1556457/skolbok-kan-uppmana-till-utseendefixering?mobil

Sen sist å enligt mig jobbigast; SVT kom å ville göra ett inslag med oss på Västerbottensnytt!
Länk till avsnittet

http://www.svtplay.se/video/6151617/vasterbotten/vasterbotten-28-1-18-30?start=auto

Nu är livet åter normalt å fritt från media. Phu!! Men jag fick igenom det jag ville. Jag ansåg att en sådan dikt inte var lämplig i en skolbok - inte alls! Jag ville få förlaget att ta bort texten, något som de nu kommer att göra. Slutet gott allting gott. Å jag har lärt mig att det gick bra att synas å höras, åtminstone för den goda sakens skull. Å Vilda var hur duktig som helst! Att i tv läsa en dikt på engelska, jag var så stolt att det inte går att förklara med ord!

Av MissJA - 23 januari 2016 00:45

Så har E kräkts! Har precis meddelat vår vän att vi får ställa in imorgon. Om det är magsjuka vill vi verkligen minimera spridningen. Helvete! Alltså förlåt mina fula ord. Men vi har ikväll tagit ner varenda pryl från hallen å belamrat vardagsrummet med det. Alltså kaos. Finns inget annat ord för det. Att E sen kräktes i vår renbäddade säng gör allt lite roligare - eller hur!

Men, jag fick bara lite panik. Lite med tanken inte nu, inte en vecka innan jag ska opereras! Har ju för fanken tagit SEMESTER från jobbet för att hålla mig frisk. Å så slår det till hemma! Å så min gamla fobi som stökar på lite runtomkring det andra. Fuck no! Inte nu!!

Aja, vad är väl en bal på slottet? Det går ju alltid att skruva upp lite hängare i hallen igen under dagen. Å vädret i helgen ska ju va bra. M kommer att ta vab. Jag klarar ju inte riktigt av att ta hand om någon som är magsjuk än. Funderar på att ringa min KBT kontakt på måndag och se om det finns någon som helst möjlighet att få komma å bara prata lite. Skulle nog vara bra, men troligen så blir det svårt.

Nä nu ska jag fortsätta försöka varva ner å sova lite. Det är ju så att klockan är bara 00:42 å vi hade ju bara hunnit somna då det blev ett abrupt uppvaknande. . Så nu har jag svårt att somna om. Tänka sig att senast igår morse så skulle jag nästan kunnat offra en kroppsdel för någon timmes extra sömn. . .

Nä nu blir det lite mer New Girl

Av MissJA - 22 januari 2016 20:24

I veckan tappade jag hakan av V's Engelskaläxa. Vi läste den å jag kände hur arg jag blev över innehållet i texten. Fotade det å postade det på Facebook.

Av MissJA - 22 januari 2016 20:13

Full fart. Från morgon till kväll, är ju min melodi. Det gör att man uppskattar vilan man får.

Igår kväll började pappa fixa färdigt klinkerlisten i hallen. M jobbade å v fixade nästan hela middagen själv. Köttbullar å potatismos. Mitt i middan får K en stor kramp. Jag tog hjälp av en granne att få upp honom till sängen. Dumt att utmana ödet. Min mamma fick natta barnen medan jag hjälpte pappa å fixade med allt vardagligt. Det uppskattade barnen. Särskilt E. Imorse så ville hon bara va med mormor, jag dög inte! Aja, någon gång ska väl va den första.

Tänk vad rörigt det kan bli så fort man ska fixa till det hemma! Men det är ju som tur var bara en fas, det blir ju bättre sen. Efter regn kommer solsken.
Fast nu ser det ännu värre ut, å ännu rörigare blir det... Imorgon kommer en vän å ska hjälpa oss att fixa till i hallen. Men jag hoppas och tror att det blir ett superbra resultat.

Av MissJA - 15 januari 2016 12:27

I veckan har jag å M fixat lite hemma. Jag bytte gardiner och sedan testade vi att flytta om lite i vardagsrummet. Jag har ju läst lite om hur man kan göra bostaden mer attraktiv inför försäljning. Bland annat så flyttades växterna bort från fönstren. istället placerades dem i en grupp på ett litet bord. Det blev bra tycker nästan hela familjen, kalt å kallt enligt M. Men man får verkligen en känsla för hur stora fönstren är och utsikten. Att däremot flytta runt sofforna för att skapa mer rymd blev mindre bra. Får se hur vi löser det senare i vår.

Vi satt dessutom upp de fototavlor som barnen fick i julklapp. Dock utan att använda vattenpass... Vilket märks. Men det är bättre att de hänger uppe än att de ligger å samlar damm. Tanken är att dessa ska sitta på deras egna rum sen när vi flyttat.

Sen har äntligen min operationstid kommit!! 2/2 är det dax att laga kroppen. Hoppas att det går bättre denna gång. Det är ju lixom lite delade känslor inför att åter opereras, när det inte har gått så bra tidigare. Men jag väljer att tänka positivt. Denna gång kommer det gå bra, eftersom jag redan har haft min beskärda del med otur.

Av MissJA - 11 januari 2016 19:42

I torsdags var M magsjuk, å D å E var dåliga i magen på fredag. M tog hand om dem å jag började ta upp grejer från förrådet, sortera å packa i nya riktiga flyttlådor.
Natten mot lördag bröt magsjukan ut för E det kom från båda hållen. Jag var med V på Hippologum på lördagsmorgonen för terminens första lektion. Hon fick en häst som var riktigt tjurig. Nyttigt, men hon var missnöjd. Blev lunch för 2 på Frasses - ibland är det bara så ljuvligt gott!! Sen åter till förrådet. På lördagskvällen drog D en spya i en full flyttkartong, bara att sanera allt i den. D mådde bra därefter.

Vi hjälptes åt den dagen i förrådet, mer grejer in för genomgång, å även söndagen gick i samma tema. V målade porslinsmuggar å jag sorterade. Å så startade vi igång en båsloppis. Går rätt bra trots att julen nyss ägt rum.

Idag avslutade vi förrådet. Å det är så härligt. Nu behövs det en liten paus från allt sorterande. De små är friska å K kom äntligen hem! Han fick ta tillflyktsort hos mormor å morfar då magsjukan brutit ut när han var på korttids. Nu tror vi att faran börjar vara över.

Hittade gardiner i förrådet som jag är sugen på att hänga upp. Vi får se, det är så roligt att fixa med sånt!


Av MissJA - 6 januari 2016 21:39

Alltså, jag blir snart galen på e. Hon är visserligen söt å så, men. Under ytan finns en slug liten trotsig dam. Hon ska alltid ha allt precis som hon vill. Idag har jag gett henne motstånd vid flera tillfällen med riktiga utbrott som följd. Denna evighetstrotsperiod är inte lätt att genomleva. Har skrivit tidigare om trotsen mellan 2-4år. Nu verkar E vara på toppen av sin. De gråa håren på huvet förökar sig, suck!

Utöver det så har den lättnattade damen utvecklat en tjollerfas på närmare 3 timmar typ oavsett vad man gör! Nu har hon nyss somnat äntligenhalleluljatackochlov.

Tyvärr så har hon även mycket nattskräck, så våra nätter just nu är långt ifrån bra. Men det lär väl gå över en vacker dag, hoppas på mycket snart!

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards