Hönsmamman

Alla inlägg under mars 2017

Av MissJA - 27 mars 2017 18:37

På mornarna nu har det varit finfin skare att gå på. I helgen hade vi lite paus från magsjukan och då var det bäst att passa på att njuta av skaren. Så i lördags packade vi frukosten i ryggsäck å begav oss ut hela familjen i det fina vårvintervädret. Solen sken å temperaturen steg en bra bit över nollan.

Några av barnen fick vi stoppa i lite nödproviant på vägen så de inte skulle få fullständigt bensinstopp.

Det blev kanske 3 km innan vi hittade rätt plats att äta upp vår medhavda matsäck.

Sedan vandrade vi vidare hemåt. Vi hängde ut tvätt på tork, läste i solstolarna och jag plockade fram snowboarden å jag å vilda turades om att åka.

På söndagen gjorde vi om promenaden, nu med sällskap av grannen S och deras hund Tåffe och Vildas kompis L

Då hade vi med mer mat. Å fick bära med oss lire hem.

Helgen avslutades men en matleverans till hönsen.

Å sen idag är magsjukan å vardagen tillbaka nu är det min å Vildas tur, the last men standing....

Vi föll båda på målsnöret.

Av MissJA - 19 mars 2017 09:48

I fredags var jag med tjejerna till våra grannar. Deras hund Kåla som de är fodervärdar åt har fått valpar för 4 veckor sen. Så i fredags var alla valptikar på besök hemma hos grannarna. För att få lite miljöträning. Det var fyra supersöta små gullepluttar som smälte våra hjärtan fullständigt!!

Äh jag kan skriva hur mycket som helst men faktum kvarstår. De var så söta att jag glömde fota dem!! Därför visar jag nu bilder som vår granne Sofia tog. En bild säger mer än tusen ord....

Min absoluta favorit av dessa valpar!!
Var så mysig. Sen bäddade Esmee om henne när hon låg på valparnas filt. ??

Av MissJA - 7 mars 2017 17:22

Jag har fixat en stor långpanna med lasagne. Dukat å tänt ljus. Vi har alla precis tagit för oss av maten å börjat äta. E sitter bredvid mig. "Mamma vad stor mage du har!" Klapp, klapp. Fick lite svårt att äta färdigt efter det. Försökte skämta med henne om att man aldrig kan veta om det finns en bäbis där inne. Men alla de gånger vi bestämt sagt att det inte blir något fler barn gjorde att skämtet föll platt.

Det värsta är ju att barn är så ärliga. Hatar känslan av att pendla i vikt. Vill faan bara hitta min trivselvikt å hålla den.

Börjar vara jävligt less på sängläget nu

Av MissJA - 5 mars 2017 09:38

Det är tur att tanden inte finns kvar. Då hade jag förmodligen försökt elda upp den upprepade gånger.

Att en enda liten tandursling kan ställa till med sådana problem! Först hade jag ju fått något så ovanligt som tandrotsresorbtion utifrån. Enda lösningen på det är att dra ut tanden då man inte kan stoppa förloppet! Naturligtvis. Tack för den Gud! Så i vår började det göra ont i tanden då och då. Å det blev oftare så i höstas slipades tanden ner lite så att det inte längre gjorde ont när jag tuggade med den. Men så innan jul så började det om. Å jag bestämde mig. Bäst att ta bort tanden innan den ställer till med stora besvär, som tex. blir infekterad eller liknande.
ACK SÅ FEL JAG HADE!!

Jag åkte till tandläkaren i måndags för 2 veckor sen för att dra ut den. Enligt röntgen skulle det inte bli några problem. Jag informerade om hur struligt det brukar va med mina blödningar osv. Men eftersom de inte hittat nåt fel på mig, tog de mig inte riktigt på allvar. Tanden delades med Den Stora Vassa borren och de separerade rötterna efter ett tag fick de upp den friska roten. Sen bråkade de länge och väl med den sjuka roten innan de gav upp. Den hade visst växt fast med tandbenet. Operation bokades in på onsdagen. Jag kommer dit och de försäkrade mig att detta kommer gå såååå bra.

Det var så fel.

De skar i tandköttet ock borrade i tandbenet, bände och bråkade med roturslingen i ca 2 timmar och 45 minuter innan de GAV UPP!! Remiss till tandkirurgen skrevs. Bedövningen släppte i bilen på väg hem. Som jag skrek av smärta i bilen den halvtimmen medan jag körde hem är nog bra att ingen hörde.

Då börjades det SMÄRTAN först hade jag ingen bra smärtlindring och mer eller mindre plågades fram till jag käkkirurgen. Jag hade blött under stygnen massvis å var rejält svullen (stor del av svullnaden var blod).

Jag fick antibiotika och de öppnade upp stygnen, packade om såret och sydde igen. De gav mig en underbar blockad och jag hade ett par underbara smärtfria timmar. Sen kom helgen, å de på tandakuten ville först inte ens bedöva mig, men ändrade sig snabbt efter att jag totalt bröt ihop å grät. En vanlig bedövning å en till sorts antibiotika bjöd de mig på. Under helgen kom nervsmärtan i tungan och gommen. En isbränna som drev och fortfarande driver mig till vansinne! Å så fortsatte det till i tisdags. Då bestämde käkkirurgen att de skulle ta ut roten å därmed basta! Nervös bad jag om nåt lugnande, sen minns jag inte så mycket mer men rothelvetet fick de loss.

Å nu har tiden gått såret å käken läker med smärta som kompis. Nervsmärtan i gommen har gjort att jag nu väntar på en MR och en tid hos neurolog då de inte riktigt kan förklara varför jag har fått det. Å en ny värktablett som ser till att jag sover lika mycket som typ en nyfödd bäbis. Men det är bra. Sover man så har man inte ont på samma sätt. Vecka 11 ska jag va tillbaka på jobbet. Tillbaka till livet.

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Skapa flashcards