Hönsmamman

Alla inlägg den 18 januari 2013

Av MissJA - 18 januari 2013 22:30

Ikväll har jag varit en mindre bra mamma. Jag kokade över kan man säga. Det var som vanligt tjafs vid bordet över hur K grisar och vägrar äta med bestick. Tillslut tog mitt tålamod slut, finito, det blev inte bara tomt på tålamodskontot utan den kredit med extra tålamod lånat från andra krafter var maxad åxå. Lite som personlig konkurs fast inte ekonomisk utan här gällde det tålamodet..

Jag skrek faktiskt och började nästan gråta av frustration. Sa att det inte är ok att en 9 åring har samma bordsskick som en 2-åring osv.. Efter maten gick jag ut med miiimii sovandes i vagnen och gick. Det var bra att få andas den iskalla luften och kyla ner överhettningen, sansa tankarna och torka tårarna. Nu har jag åtminstone nollställt tålamodskontot. Med några timmars sömn blir det nog ännu bättre.

Nu låter det kanske hemskt att jag blev så arg, men till saken hör att jag har kämpat med att få k att äta med besticken, tvätta händerna och sköta övrig hygien väldigt längt nu. Sedan han gick på dagis och det var tid att kunna sådant. Åh än idag tjafsar vi om samma saker dag ut och dag in. Jag blir knäpp!!! Detta utbrott har jag haft på känn ett tag. Jag har blivit mer och mer less på dessa eviga fighter. Det finns lixom inget slut.

Men imorgon är en ny dag. Då ska vi kolla barnens skidor inför den årliga skidåkningen på skolan åh förhoppningsvis även grilla korv och åka pulka och skrana i någon backe.

Nu blir det ett avsnitt big bang theory innan det är sovdax.

Av MissJA - 18 januari 2013 13:20

V är förkyld och var trött imorse så hon fick vara hemma från skolan. När jag var på affären hittade jag tågformade muffinsformar. De får v testa igenom att baka muffins. Jag tänkte göra bakelser av denna formen till Diddis födelsedag, om jag inte köper en traktorform.

Receptet på muffinsen


Hallonmuffins 200 grader gräddas mitt i ugnen 20-25 minuter
Blir cirka 25 stycken

150 g margarin eller smör
3 dl grahamsmjöl
3,5 dl vetemjöl
2 dl socker
2 dl mjölk
2 ägg
3 dl lättyoghurt
6 tsk bakpulver
1 tsk vanillinsocker el kanel
200g hallon, blåbär eller andra bär

Gör så här:
- Smält margarinet eller smöret, häll i mjölken.
- Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke.
- Blanda i fett och mjölkblandningen, yoghurten och äggen i det torra och rör samman.
- Häll ner bären.
- Häll ner smeten i muffinsformar

Receptet hittade jag här: http://muffinsrecept.blogspot.se/2009/01/hallonmuffins.html?m=1

Av MissJA - 18 januari 2013 08:13

Stackars lilla miiimii hon har så mycket pruttar men även rapar. Trots det är hon en rätt nöjd bäbis, men man ser hur det kniper till ordentligt då och då i lilla magen och hon blir så olycklig. Så vi kör på med minifom. Jag hade trott att hon nu, efter att ha passerat 3 månader borde vuxit ifrån det värsta gasproblemen, men de kvarstår. Lilla miss smelly, hennes fisar stinker. Det gjorde V's åxå när hon var bäbis, och hon var mjölkallergisk. Hon skrek ju typ hela sitt första år så jag tror inte att det är allergi bakom miiimiis magproblem, det gör mer ont i mammahjärtat att se på när det är jobbigt.

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards