Hönsmamman

Alla inlägg under november 2013

Av MissJA - 28 november 2013 08:46

Å idag behöver jag startkablar! Jag är såå trött seg å långsam! Å av någon anledning valde jag ändå bort kaffet till frukosten! Jag brukar ju ändå kicka igång efter en lång startsträcka. Kanske blir jag mindre stressad utan kaffet. Igår pms:ig å stressad ända in i cellkärnorna blev det lite väl mycket bensin på eldrn när jag drack massa kaffe.

Så idag ska det göras pitepalt, å bakas lussebullar :) varför ta det lungt när man kan få massvis gjort?? Jo det är utvecklingssamtal åxå :)

Lilla busan har en sko på sig. Har hittat en gaffel å slitit ut ett paket blöjor. Alltså en vanlig start på morgonen....


Förresten, i tisdags fick k träffa sin läkare. Det har nu tagits prover för att se medicinkoncentrationen i blodet å neurokirurgen är kontaktad. Det kan ju vara den lilla skillnaden mot att shunten fungerar optimalt å som nu som gör att han krampar mer. Så nu är det bara att invänta sjukvårdens resultat å beslut baserat på det.

Av MissJA - 27 november 2013 22:14

Idag var det våfflor till middag till barnens jubel. Minns när v var liten å önskade sig tofflor med jordgubbssylt <3 men det var länge sedan nu.
I alla fall så innebar det lchfvåfflor för mig. Å jag sökte inspiration på google å sen tillverkade jag ett eget recept.

3 st våfflor
2 ägg
1,5 dl mandelmjöl
0,5 tsk bakpulver
Lite salt
0,75 dl mjölk
1 msk smält smör

Vispa ihop å gräddas. Jag serverade dem med grädde å varma hallon, mums! Man blir bra mätt på 1. Jag som var lite väl stressad åt 1,5. Å blev obekvämt mätt. Men de var riktigt goda!!

Av MissJA - 27 november 2013 21:48

Idag var vi inne på stan en sväng, på phonehouse å fick en hel del uträttat. Lite oväntat snubblade m över en kampanj bra nog att nappa på. En ny mobil, utan att det kostade mer än det han betalar nu. Å det var passande eftersom hans hade tjänat ut sin tid. Den var mer trasig än hel på många olika sätt.

Diddi har varit tomte nu i en hel vecka.... Eller tills tomtedräkten vlivit smutsig. Det innebär att denna dräkt tvättats varje kväll sedan i torsdags. Gissar att han kommer behöva en till eftersom den han har nu får slita hårt. Å förmodligen lär vara trasig snart...

I eftermiddag har jag fixat å donat med vissa julklappar. Det är lite småfix. Men jag skulle bli väldigt förvånad om de stora barnen inte blor glada över sina få men dyra klappar.


M busar med de små... Jag ville ha en bild. Å fotade med fodralet på.. Därför är bilden rosaröd...

Av MissJA - 26 november 2013 19:37

Idag lagades det köttfärssoppa till middag. Å jag måste säga att den var god. Tummen upp helt klart. Även om V dom är väldigt kräsen jämnt inte riktigt tyckte att den var god.


Recept
Ingredienser:
800g köttfärs
1 paket bacon
1 stor gul lök
5 dl imat
7 dl vatten
Kalvfond
4-5 msk tomatpuré
Cayennepeppar
Paprikapulver
Salt
Vitpeppar
Persilja
Timjan
Smör att steka i


Gör så här
Strimla och bacon och hacka löken
Smält smör i en gryta, lägg i lök, bacon och köttfärs och bryn tillsammans.
Blanda vatten tomatpure buljong och kryddor (inte örterna) i en kastrull och koka upp.
Blanda ihop å låt koka upp. Låt puttra 20 - 30 min.
Tillsätt imaten å örterna värm till önskad ättempratur.

Av MissJA - 26 november 2013 10:10

Det är något alla barn vill ha. Men om man som hälften av mina barn är, allergiska mot mjölk, går godiskalendrarna bort. Å tv/radiokalendern har de aldrig velat ha. Prylkalendrarna är bsra fyllda med krimskrams utan värde till högt pris. Så vad gjorde jag?

Jo jag hittade en kalendermall dom säkert var 6 år gamal å fixade ihop en egen. Den är fylld med aktiviteter man ska göra tillsammans under dessa 24 dagar. Roligt å mer värdefullt anser jag i alla fall :)

Nu är den ihoplimmad. Å jag kommer troligen bli lika överraskad som barnen när det gäller aktiviteten för dagen (jag glömde notera vilken dag vi ska göra vad..)

Av MissJA - 25 november 2013 22:35

Ligger i sängen, trött, trött, trött.
Bredvid mig sover miiimiii.
Idag ver vi på öppna förskolan, sen när de små sov fixade jag med en väldigt speciell julklapp. Sen fick k en dubbeltid på habben då han bla får träffa läkaren!!! Fantastiskt.

Nu sover ena ögat, så sov gott

Av MissJA - 24 november 2013 22:25

Kom på att jag inte bloggat i helgen! Knappt varit på internet faktiskt istället har jag varit i stallet. I lördags var jag ego å drog tidigt medan kidsen softade hemma med m. Å idag var vi alla i stallet under förmiddagen å sen åkte vi hem samtidigt som vi fikade i bilen.

Söndagsmiddagen var grillad fläskytterfile å gratäng, potatisgratäng till alla utom mig, jag gjorde en gratäng med rättika - supergott! Vi hade även grillade champinjoner å tomater å den obligatoriska salladen.

Sen kom en klasskompis till K å hälsade på. Han hade även med sin lillebror (som är 1år). Så barnen hade skoj ett tag, sen avrundade vi med lite gofika. Kladdkaka med hallon å glass å muggkaka till mig.

Det bästa med lchf är att det inte känns som om jag missar nåt. Man kan göra så mycket goa grejer å det är ok. Inte som med andra kosthållningar där man ska leva kalorisnålt å det slutar med att man äter magert kött med grönsaker å visst man klarar sig så åxå. Men risken att bli för sugen på nåt ajabaja å ta en frossa är större. Med lchf blir man mätt på ett annat sätt å behöver intelika många mål per dag som när man äter kolhydrat tätare kost. Men, lchf är inte bara ägg, ost å bacon. Jag äter massa grönsaker! Detta fungerar. Jag märker det, det både känns å syns :)

Av MissJA - 22 november 2013 21:10

Jag var lite sugen på nåt gott till fredagskvällen så jag googlade lite recept å gjorde min egna variant :)

Det bästa med Lchf bakning är att det tar typ 5 minuter att göra den från att man bestämmer sig! Å att det smakar gott, trots att det inte är nåt socker alls i.


1 muggkaka med potential

3 msk mandelmjöl
1msk kokosflingor
1 msk kokosmjöl
1krm vaniljpulver
3 tsk kakao
0,5 tsk bakpulver
1 ägg
4 msk grädde
(Nästa gång tar jag i ca 1 msk smör åxå)


Blanda det torra i en skål, blanda ägg, grädde (å smör) i en annan, vispa en liten stund. Blanda ihop.
Olja en mugg, i med smeten, å in i micron full effekt i 2 minuter.

Låt svalna något. Servera med grädde. Ev. Dela den i våningar å fyll den med hallon å grädde, voila en tårta!!

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards