Hönsmamman

Alla inlägg den 24 augusti 2012

Av MissJA - 24 augusti 2012 23:08

Jag har insett att det helt ärligt inte finns en lugn vecka i kalendern kvar detta år. Alla veckor finns det något måste. Så jag kan inte hitta en idealisk dag i närheten av mitt bf datum att föda på. Sedan så är det ju så att K nu väntar på en kallelse för att operera sin stortå. (nej, det blev inte idag). Åh sen så vet jag inte när nästa möte om hällsboskolans eventuella nedläggning kommer att äga rum. Innan det mötet hinner jag inte. Det är så mycket att engagera sig i, att det inte finns tid med en förlossning eller att ta hand om ett nyfött barn heller. Sedan så hoppas jag att k's tå ska få bli fixad före. För jag kan ju inte missa hans operation för att jag håller på att föda hans tredje syskon. Sedan så måste vi bli färdiga här hemma, med vår omstrukturering innan jag kan föda. Så är det bara.

Utöver detta så är det all vardagsstress, vilket i och för sig kan vara till min fördel just nu. För så länge jag är riktigt uppstressad så är det svårt för kroppen att få igång en förlossning. Jag vet att man i detta landsting får gå över tiden i 3 veckor, sedan startar de igång förlossningen. Så jag måste försöka att hitta en lucka i kalendern för en evenutell igångsättning någonstans mellan den 15-20 oktober. Men då har mötet förmodligen ägt rum åh beslutet kanske redan kommit om hällsboskolans framtid, åh jag kan ju bara be en bön att k's stortå är åtgärdad då. Dessutom om jag stressar på med att hitta födelsedagspresenter till k innan mitten av oktober kanske jag har tid att åka på min egna igångsättning. Annars får jag försöka bli en elefant.

Nä nu måste kag skynda mig att somna så att jag hinner sova lite innan det är helg. Med alla barnen ensam i helgen så har jag inte tid att vila. Vi ska försöka hitta på roliga saker hela helgen. Hoppas bara att vädret inte sviker oss.

Av MissJA - 24 augusti 2012 21:26

Här kommer länken till den sida som min lillasyster gjort för att hjälpa till att kämpa för min sons skola. klicka på bilden :D



det är redan 119 som gillar detta men det skulle vara bra om ännu fler ville ta sig tiden att gilla detta åxå.

Av MissJA - 24 augusti 2012 21:10

Idag blev det ingen middag för mig. K har satt i system att bråka om allt och med alla vid matbordet. Jag kan inte förstå varför och han verkar inte heller kunna förklara varför allt blir så fel. Men idag, då vi skulle ha god fredagsmiddag, grillad kotlett bbq sås och rostad potatis med en fräsch sallad till blev allt bara fel.


Tillslut gav jag upp, då hade jag hunnit smaka lite av potatisen. Jag tog med mig K och vi åkte på Mc donald's där jag köpte honom ett happy meal, själv åt jag upp sista biten av en morot jag haft med mig som fika till sjukhuset idag.. När vi kom hem var det bra igen. Men maten som var kvar räckte endast till M's matlådor i helgen och till att barnens lunch imorgon. Så det blev ingenting för mig att stoppa i mig.


Mitt beslut för att undvika dessa kaotiska middagar är att vi inte ska äta alla samtidigt då det verkar vara något i den situationen som det låser sig/ spårar ut fullkommligt för K. Bättre då att äta på olika tider och behålla en lugn stämning hemma.. Det är inte ett roligt beslut att fatta, men det är förmodligen det enda som kan fungera just nu. Förhoppningen är att vi inom några veckor kan börja äta tillsammans igen..


Den senaste tiden så har jag varje kväll från det att vi har kämpat oss igenom middagen med det kaos det innebär, haft mycket förvärkar, tryck och ilningar nedåt och sd. Inte för att jag tror att det kommer leda till något annat än obehag för mig. Men det är jobbigt och gör inte att det blir lättare att ta dessa duster..


Nu är klockan alltså snart 21:30 och jag har inte ätit något mer sedan vid kl 17 då jag knaprade i mig lite morot.. Men jag kan inte förmå mig att äta. vet inte om det är för att jag inte är hungrig eller något spöke från tiden med min ätstörning som spelar mig ett spratt.. Men men... that' just the way it is...

Av MissJA - 24 augusti 2012 21:01

Sitter uppe och skriver, jag har påbörjat ett debattinlägg/insändare men den måste bearbetas. Fast det kommer jag inte att kunna göra ikväll. Det krävs nog ett par timmars sömn och nyladdade batterier för att lyckas med det. Det finns så mycket jag vill förmedla, men vad det verkar så måste jag komprimera innehållet ungefär 2000-3000 tecken för att jag överhuvudtaget ska kunna skicka in det.


Parallellt med mitt skrivande funderar jag på vem/vilka jag ska fortsätta tipsa om nedläggningshotet och var vi föräldrar skulle kunna vända oss för att få hjälp. Vi behöver både hjälp på lokal och nationell nivå!! Men det är inte lätt att veta hur man ska gå till väga.. Om någon läser min blogg och har tips på personer i detta land som skulle kunna hjälpa oss vidare så lämna en kommentar eller nåt så jag/vi kommer vidare..

Av MissJA - 24 augusti 2012 19:03

Så var der dax för höstterminens första fredagsmys. Barnen firar med en ny film, popcorn åh hemgjord läsk.

Som vanligt fick de hoppa in i duschen eller badkaret innan så de är rena åh i sina pyjamasar åh kan få mysa länge. Om det blir så sent att de hinner somna gör det inte så mycket :)

Av MissJA - 24 augusti 2012 16:13

Det här hittade jag när jag satt och googlade. Det är den politiska chefsdirektören på vk.se bloggen som skriver till fördel för våra unika barn.

http://blogg.vk.se/nordebo/2012/08/21/lat-hallsboskolan-fa-vara-kvar-i-umea-922523

Av MissJA - 24 augusti 2012 14:59

Så nu har jag det stora nöjet att presentera artiklarna som var i folkbladet den 21/8. Skickar ett stort tack till journalisten som själv lade ut dem på webben!!


Språkskolan är hotad

"Lämnar inte barnen i sticket"


Av MissJA - 24 augusti 2012 09:21

Vi gick först till den lokala pressen VK och folkbladet. De tog in vår nyhet i sina tidningar, på första sidan och allt.. Men de lägger inte ut nyheten på webben. Alltså gör de det omöjligt för oss att kunna länka till nyheten och få ut den på samma sätt som vi hade kunnat få om de hade gjort som de gör med så många andra nyheter.


Jag har god lust att scanna in artiklarna och publicera dem här på bloggen ändå, men det vet jag inte om man får göra.


Jag och de andra föräldrarna vill så gärna att det ska bli allmänt känt det här. Skälet jag fått av ena tidningen känns lamt, det är för att de som läser papperstidningen ska få lite mer. Men vi som ger dem nyheterna då, ska inte vi få det vi var ute efter? Människor vänder sig väl till media för att de vill uppmärksamma något?


uppdatering: på eftermiddagen samma dag som jag skrev det här inlägget, valde ena tidningen (folkbladet) att lägga ut nyheten på sin webb. Jag är ytterst tacksam över detta!! Äntligen kunde vi börja sprida nyheten även utanför umeå med omnejd :D

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards