Hönsmamman

Alla inlägg den 23 december 2012

Av MissJA - 23 december 2012 21:25

Jag spelar bingolotto typ en gång per år. Åh det är denna kväll, uppesittarkvällen innan julafton.

Som tradition är det en kul syssla. I år har vi dock brytit en av dagens traditioner. Vi vann 100kr på ettans bingo!!! Sensationer, men detta år köpte vi inte lotterna av samma person som tidigare år. Kanske var det, ett bra beslut?!

Av MissJA - 23 december 2012 18:58

rulltårtan blev mycket god, rekommenderas starkt.. den var lätt att göra åxå :)


receptet:


225 grader gräddas mitt i ugnen 5-7 minuter


4 ägg

2 dl socker

1 påse saffran

1 dl potatismjöl

2 tsk bakpulver


fyllning:

100g smör

2 dl florsocker

2 tsk vaniljsocker

1 äggula

rivet apelsinskal

lite pressad apelsinsaft så att krämen blir lite apelsinig..


gör så här:

1. vispa socker, mortlat saffran och ägg fluffigt

2. blanda potatismjöl och bakpuver för sig

3. sikta ner det i äggsmeten

4. vänd försiktigt ihop till en smidig smet.

5. bred ut på en bakplåtspapper på en 30x40cm långpanna

6.grädda

7. stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper dra därefter bort pappret som kakan gräddades på

8. låt kakan svalna

9. blanda alla ingredienser utom apelsinsaften, vispa till en krämig konsistens,

10. smaka av med apelsinsaft

11. bred fyllningen på den kalla kakan och rulla ihop


jag brukar frysa rulltårtan och skäåra upp den halvtinad, då blir skivorna snyggast..

ska fota rulltårtan imorgon när jag skär upp den..



Av MissJA - 23 december 2012 18:46


 

Barnskratt är något underbart, bäbisskratt är snäppet mer fantastiskt. KAnske för att detta skratt snabbt övergår till att vara ett barnskratt..


Detta filmade jag igår då Esmee var 11 veckor och 1 dag gammal

Av MissJA - 23 december 2012 13:23

Miiimii äter, jag sitter i soffan med en burk makrill - min lunch.

Saffranspannkakan, skinkan, sillen, röran, åh ris a la maltan minus clementinerna är färdiga.

Saftsoppa, vitsås, åh skära upp det kallskurna, åh sallads förberedelser (jag monterar salladen imorgon) är kvar att pyssla med. För att med en mening sammanfatta, läget är under kontroll.

K's epilepsi är inte det, under kontroll, alltså. Tyvärr han har haft MÅNGA små kramper. Däremellan är han uppstressad, tjatig, bråkig och trött men vägrar vila. Suck - hur lång tid ska det ta att få ordning på kramperna???

Av MissJA - 23 december 2012 07:03

Godmorgon. Jag vaknade av mig själv

Ungefär kl 6. Miiimii ville äta, nu snusar hon sött vid min sida, sötnosen. Jag tänkte uppdatera här åh sen ta ett välbehövligt yogapass innan dagen börjar. Det gjorde jag igår åxå, åh jag var mer i balans hela dagen. Balans är viktigt.

Igår kokade jag en jädra massa tomtegröt, åh bakade en saffransdrömrulltårta med apelsinvaniljkräm i. Idag ska jag utforska resultatet. Om det blev en succe bjuder jag naturligtvis på receptet. Idag ska maten förberedas, men jag känner ingen stress, än. Läget känns som om det är under kontroll.

Hoppas alla ni som läser min blogg inte har en allt för jobbig dag framför er. Själv hoppas jag att vi ska hinna med nåt kul idag åxå, varför inte ett bad på badgymet eller en härlig stund ute i snön.

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards