Hönsmamman

Direktlänk till inlägg 16 maj 2015

Fantastiskt

Av MissJA - 16 maj 2015 20:11

Att rida ut på långritt tillsammans med sin dotter...

Det finns inget annat ord för det. När man kommer över skräckblandade förtjusningen, såklart. För den tröskeln måste man komma över först. Att man tar med sitt egna barn ut på ridturer. Tänk allt som skulle kunna hända!! Helst av allt skulle man ju vilja Linda in dem i bubbelplast, å andra skydd. Å hålla dem så från att de är nyfödda. Men så fungerar det inte. De måste få pröva sina vingar. Testa sina gränser och bli stora. På precis samma sätt som generationer före dem ha fått göra. Med min egna uppväxt till häst i bagaget, är det bara att inse, man får ta det försiktigt. Se hur hästarna är för dagen å läsa av vad barnet klarar av å sedan utgå från det. Går det så går det å om nåt händer så gör det ju det å då får man lösa det då.

Det är så man bygger upp kunskapen. Hästkänslan, och även det äventyrliga med att hålla på. Det är ju samspelet med ett djur, närheten till naturen och gemenskapen som man får ryttare emellan som är svår att få någon annanstans i livet. Å jag tror inte att man kan få samma känsla för hästar om man rider skyddad i ett ridhus. Man måste ut å pröva sina vingar. Sen är det klart att bäst är om man kan få en blandad kompott, äventyrliga uteritter, å annan träning i mer skyddad verkstad som i ridhuset/ ridbanan.

Idag hade de teori på ridskolan och fick prova på att longera en ponny. Skoj att de får testa på sånt. Det var jag som förra veckan hade lite olika önskemål på vad de kunde göra på teorin. Nästa termin försvinner Vildas ridgrupp. De har utvecklats olika fort så det skedde naturligt. V går från en grupp 2:a till en 3:a som kommer ha lektion på fredagar 17:30. Fredagsmys. :)

Det är kul att det går framåt för henne. I höstas var hon i en nivå 1:a å i januari blev hennes grupp en 2:a. Å efter en sommar med mycket ridning å hästar är hon redo att hoppa upp en nivå i augusti :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MissJA - 17 september 2017 22:45

Måste erkänna, jag är medlem här! En större klant, olycksalig individ är rätt sällsynt (de råkar ofta förolyckas i förtid..) M kallar mig för porslinsdocka (å då associerar jag det med en jättegammal porslinsdocka som mamma å pappa hade i sitt sovrum...

Av MissJA - 31 juli 2017 19:35

Inte den bästa sommaren... Först bröt jag foten. Å barnen drabbades av feber. K blev så dålig att han blev inlagd. Sen blev jag åxå sjuk. Nu är jag inne på åttonde dagen med rejäla febertoppar. Men på vårdcentralen kunde de inte hitta några fel på m...

Av MissJA - 21 juni 2017 11:25

     Det var helt overkligt morgonen för slutbesiktningen. Jag stod i köket och packade allt från skafferiet i påsar. Då visste vi ju inte om vi skulle få lov att flytta in eller om vi skulle få återvända tillbaka till vårt mellanboende i väntan på...

Av MissJA - 13 juni 2017 22:15

            Jag höll på att fixa med inredningen i barnens garderober. Skulle "bara" hämta två hyllplan till och ger mig snabbt och lätt nerför trappen när jag kommer längst ner i trappen ser jag hyllplanen de är nästan framför mig då jag snubb...

Av MissJA - 12 april 2017 17:45

Jag ska byta jobb, från den skola jag arbetar på nu till en som ligger mycket närmare vårt nya hus. Arbetsuppgifterna kommer även dom att skilja sig lite från de jag har haft tidigare. Det kommer nog att bli bra. Men under de knappt tre veckor som ha...

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards