Hönsmamman

Alla inlägg den 1 december 2012

Av MissJA - 1 december 2012 21:39

Jag sitter i soffan åh myser med esmeehjärtat <3

Tänk om man kunde trycka paus på tiden åh bara sitta såhär ett par dygn!!

Av MissJA - 1 december 2012 19:16


3dl imat (havregrädde)
2 dl havremjölk
1 paket jäst
150 gram mjölkfritt margarin
2 paket saffran (mortla saffranet tillsammans med 1 sockerbit)
2 dl sirap
1 tsk salt
1 uppvispat ägg
15 -17 dl vetemjöl
Russin efter tycke och smak
Ägg till pensling

Smula jästen i en degbunke. Smält margarinet i en kastrull. Häll därefter över havremjölken samt saffranet och värm fingervarmt. Detta häller du sedan över jästen. Rör runt så att jästen löses upp. Tillsätt sirap och salt och det uppvispade ägget. Tillsätt därefter mjölet och arbeta till en smidig deg. Arbeta degen i runt 5- 10 minuter. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Eller till dubbel storlek, för mig tog det 2 timmar idag.

Baka ut bullarna.

Låt åter jäsa länge, de ska bli ungefär dubbelt så stora. Jag jäste i 2 timmar igen.

Gräddade i 225 grader, mitt i ugnen. Mellan 5-10 minuter beroende på lussekatternas storlek. När de är gyllene är de färdiga. Pensla bullarna direkt de kommer ut med uppvispat ägg, då blir de superglansiga och behåller fukten bättre.

Av MissJA - 1 december 2012 18:55

Baka, vara ute i snön åh fika nybakt lussekatt och pepparkaka med varm choklad till mysteriet på greveholm den som gick för 16 år sedan, barnen gillade årets julkalender. Så barnen fick börja se den äldre kalendern åxå.

Nu körde nyss traktorn förbi. Till killarnas förtjusning!!

Av MissJA - 1 december 2012 18:22

Nu ikväll ute i tvättstugan hände det som jag fruktat länge. K fick ett stort epileptiskt anfall. Han föll ihop, dreglade en pöl, blev allt blåare i ansiktet och började låta konstigt. Jag ville inte lämna honom själv i tvättstugan, åh insåg att kanske behöva stesolid. Ringde m som naturligtvis inte svarade (telefon på ljudlös) jag ringde hemtelefonen men det bröts. Så kvicknade k till (reagerade på smärta igen). Men k var medtagen åh kunde inte gå själv. Så jag fick ringa vidare tills jag fick tag i m. Då var han arg på mig för att jag lät uppstressad.

Undrar om man någonsin bli van att se sitt barn ligga åh krampa sådär? Det hoppas ag att jag slipper få reda på, men tippar på att man aldrig blir det.

Av MissJA - 1 december 2012 18:08

Jag v och k bakade lussebullar idag. Jag testade även att göra en krans, det har jag aldrig gjort förut. Åh så mixtade,jag med receptet, åh bullarna känns mycket saftigare :)

Ska lägga ut receptet senare..

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards