Hönsmamman

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2012

Min förlossningsberättelse del 2

Av MissJA - 7 oktober 2012 12:58

Först så måste jag ursäkta mig om jag skriver för långt och utdraget. Men jag skriver även för mitt egna minnes skull. Det här är sista gången jag föder ett barn och jag vill bära med mig upplevelsen så hel jag bara kan.


Den här delen av förlossningen var egentligen bara en lång transportsträcka utan att något egentligen hände. Jag minns min frustration. Jag till och med skämdes över att vi var där och tog upp en plats och tid personalen kunnat ägna åt någon annan. Tänkte även på hur fel alla haft som sa att när förlossningen sätter igång kommer det gå undan.


Torsdag 5/10 ca 05:00
Vi blev mötta av en äldre barnmorska som jag pratat med tidigare under natten. Hon sa att hon hade väntat på mig 4-barns mamman. (Det kändes lite overkligt när hon sa fyrbarnsmamman, men det skulle ju snart vara så).



Vi fick gå en bit för att komma till intagningsrummet. Det var större än på gamla förlossningen, vilket bara kan ses som positivt. Jag satt mig på den sköna stolen och gjorde en CTG-kurva. Fick till skillnad mot tidigare gånger även en sån där pulsklämma på fingret. Jag var så varm och svettedes något kopiöst. Kände även av ett lätt illamående.



 


Det kom några värkar, varannan starkare än den andra. M sitter som vanligt när han har någon minut över och spelar spel på sin mobil. Sedan en inre undersökning på det. Öppen 6cm åh lite kvar på tappen, men det var så mjukt och gynnsamt. Inskriven ungefär 05:45 Yes, kände jag, äntligen så har kroppen bestämt sig för att sluta luras.



Vi får gå till vårt förlossningsrum, sal F. Där jag får en nål i handen och sedan lämnas vi av vår nattBM, hon meddelar att vi kommer ha både en student åh en rutinerad BM på förmiddagen.


  


Jag satt mig med en tidning som jag hittade på rummet åh M plockade fram ipaden och började spela. Vi var väl ensamma rätt länge. Bland annat så passade vi på att knäppa bilder på magen. Men värkarna är mindre jobbiga nu. Men det är inte ovanligt att det blir så när man byter miljö under förlossningen, så jag tog det hela som en välförtjänt paus innan allvaret. Jag sitter på en stol åh lutar mig över de kuddar som finns på sängen när värkarna kommer. Men eftersom det tar ett tag att få igång klockningen ber jag tillslut M ladda hem en sån app till sin mobil sedan överlåter jag klockningen till honom. (Nåt vettigt kan han ju bidra med, tyckte jag. )


Vår dagbarnmorska heter M åh studenten heter E. M är samma bm som jag hade aurorasamtal med när jag väntade Diddi. Hon och studenten gjorde en inre kontroll, öppen 7 cm sen höll de på superlänge åh jag skulle visst guida studenten så att hennes undersökning gjorde lika ont som den som BM gjorde. Sedan skulle mina spinaetaggar åxå kännas på eftersom de var så tydliga. Lite mer inre undersökning än vad jag hade önskat kanske. Men studenten ska ju lära sig. Konstigt bara i och med att denna bm minns det vi pratat om under våra samtal 2010/2011
Sedan blev jag i sängen 2 timmar med en CTG-kontroll. Jag satt åh det var skönt, det gick bra, åh värkarna fortsatte vara svaga och glesa. Jag sov mycket av tiden jag satt där. Äntligen fick jag även något att äta, fil och flingor. Men de var inte så goda. Åt ändå lite. M gick ner till kafeterian åh köpte mat (samma skitställe som jag var hänvisad till när K opererat tån).


Under förmiddagen funderade jag ofta på vad i hela friden jag hade att göra på förlossningen överhuvudtaget. Det hände ju inget, åh med så lugna värkar hade jag ju kunnat plocka in våra äpplen tillexempel.


 


Efter kurvan ville även BM få lite fart på mina värkar. Så det blev höftrullningar på pilatesboll som ordinerades och sackosäck att luta mig mot. Jag fick även in en liten lunch, lasange åh en halv tomat. Vid något/ några tillfällen sa BM till M bakom ryggen på mig att hon inte tyckte att jag skulle ha någon EDA under denna förlossning. Något jag inte tycker att hon hade rätt att säga något om då det var ett av de få sakerna jag verkligen önskat att få.


(Med facit i hand hade jag kanske fött Esmee redan under förmiddagen om jag fått min EDA. Jag minns att jag funderade på att be dem ta hål på hinnorna åh sätta em EDA, men vågade inte. )


Jag flexade mycket till en början efter jag ätit. Bland annat stod jag och fuldansade med höfter och gung i rumpa åh knän till bla. Michel Jackson åh andra låtar med rätt gung i som spelades på rix. M filmade det spektaklet :) Sedan satt jag på bollen åh rullade höfterna och läste mer ur tidningen jag hittat. Samt bråkade med dålig internetuppkoppling och bloggade mellan värkarna.


Värkarna gick bäst att dyka igenom sittandes på bollen med huvudet inkört i sackosäcken. Snabbt blev värkarna effektivare. Dvs. Tätare och lite mer intensiva. M fick ofta värma vetevärmaren. Däremellan var han helt uppslukad av alla spel han kunde spela utan internet på ipaden. Men när jag fick en värk fick han släppa spelet, starta klockning och trycka mig bak på ländryggen, eller killa mig på magen.


(Surt att vi inte fick med oss någon fungerande underhållning som ex min dator och någon bra serie att kolla på, det hade varit ett bra sätt att få tiden att gå och minska dåliga tankar hos mig.)


Kl var efter 13 när den nya barnmorskan skulle komma. Då hade värkarna börjat göra betydligt ondare. M fick inte längre göra annat än luta sig tungt över mig så jag fick hjälp att vara tung igenom värken. Det var först då som värkarna gjorde lika ont som de gjort hemma innan vi åkte in. Plötsligt mitt i en av dessa värkar var det inte skönt med vetevärmaren längre. Jag minns hur värmen ökade smärtan och i panik fick jag M att ta bort den.
Strax därefter kom vår eftermiddagsBM åh skulle presentera sig. Då var jag naturligtvis mitt i en värk, som rev och slet mig i underlivet att jag trots att jag inte ville det grät av smärtan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MissJA - 17 september 2017 22:45

Måste erkänna, jag är medlem här! En större klant, olycksalig individ är rätt sällsynt (de råkar ofta förolyckas i förtid..) M kallar mig för porslinsdocka (å då associerar jag det med en jättegammal porslinsdocka som mamma å pappa hade i sitt sovrum...

Av MissJA - 31 juli 2017 19:35

Inte den bästa sommaren... Först bröt jag foten. Å barnen drabbades av feber. K blev så dålig att han blev inlagd. Sen blev jag åxå sjuk. Nu är jag inne på åttonde dagen med rejäla febertoppar. Men på vårdcentralen kunde de inte hitta några fel på m...

Av MissJA - 21 juni 2017 11:25

     Det var helt overkligt morgonen för slutbesiktningen. Jag stod i köket och packade allt från skafferiet i påsar. Då visste vi ju inte om vi skulle få lov att flytta in eller om vi skulle få återvända tillbaka till vårt mellanboende i väntan på...

Av MissJA - 13 juni 2017 22:15

            Jag höll på att fixa med inredningen i barnens garderober. Skulle "bara" hämta två hyllplan till och ger mig snabbt och lätt nerför trappen när jag kommer längst ner i trappen ser jag hyllplanen de är nästan framför mig då jag snubb...

Av MissJA - 12 april 2017 17:45

Jag ska byta jobb, från den skola jag arbetar på nu till en som ligger mycket närmare vårt nya hus. Arbetsuppgifterna kommer även dom att skilja sig lite från de jag har haft tidigare. Det kommer nog att bli bra. Men under de knappt tre veckor som ha...

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards