Hönsmamman

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2012

Min förlossningsberättelse Del 1

Av MissJA - 6 oktober 2012 20:25

Jag tänkte börja på min förlossningsberättelse nu, dels för att jag vet hur svårt det är att få tid till att skriva ner den senare när jag kommit hem och på riktigt påbörjat livet med fyra barn. Just nu på bb, blir det lyxtid ensam med lillan

Torsdagen 4/10

I alla fall så var jag till barnmorskan den 4/10 hon gjorde en inre kontroll och även en hinnsvepning. Jag var då öppen 4 cm.

Inte så länge efter det ökade mina sammandragningar och även mina förvärkar i antal. Vid middagen hade jag så pass kraftiga förvärkar att jag bestämde mig för att klocka dom de var glesa och ca 30 sekunder långa. Jag tog alvedon och de försvann mer eller mindre. Besviken bokade jag in en kvällspromenad med min syster E.

På kvällen fick Diddi mysa ordentligt tillsammans med mig i stora sängen. Han somnade gott nära mig och det kändes så bra. Man vet ju aldrig hur många gånger till bara vi skulle kunna ha ett sånt kvällsmys.

Efter det tog jag en promenad med syrran på ungefär en timme, av det fick jag lite fler onda sammandragningar men det var fortfarande glest och hanterbart. Lätt besviken, gick jag till sängs för en inte händelserik natt, med varm vetevärmare till de onda något jag hade... Men, de där onda sammandragningarna ville inte ge med sig, utan när alvedoneffekten avtog blev smärtan tydligare. Gick ut på internet åh skrev på minbebis men ingen var inne, samma sak på babyboom. Kände mig ensam med mina onda sammandragningar.

Värkarna som jag så smått började kalla dem var fortfarande glesa och närmare minuten långa. Klockan var nu över midnatt då jag med hjälp av informationen från värktimer ringde för att rådfråga förlossningen.

Där fick jag rådet att testa ta en citodondos och se vad det skulle ge. Sagt och gjort jag proppade i mig citodon åh värmde vetevärmaren ett par gånger till. Klockade värkar åh kollade på 112 på liv och död. Någon gång vid efter ett så slumrade jag till lite, jag kände av värkarna och vaknade till så jag kunde klocka dem. Någon värk missade jag att klocka eftersom jag drömde hur jag klockade den istället.

Vid halv fyra vaknade jag helt av en värk som rev igenom mig det slet i tappen åh smärtbandet runt den nedre delen av magen drogs åt så jag nästan tappade fattnigen. Eftersom jag var totalt oförberedd på den värken ålade jag runt i sängen och kämpade för att lyckas andas mig igenom den. När 3 till likadana hade kommit hade jag fattat beslutet, dax att väcka min mamma (barnvakten) åh även m. Sagt och gjort. Informerade tydligt om att det inte var bråttom, men att jag förmodligen om si så där någon timme inte skulle klara mig utan smärtlindring. Vi började göra i ordning det sista M tog en dusch åh jag fick på mig lite kläder (m sa att byxorna var allt annat än rena - men det kunde jag inte bry mig mindre om just då, en värk var på gång och jag ville möta den liggande soffan).

Klockan var strax före 5 den 5/10 när vi satt oss i bilen och åkte in på förlossningen. Det enda jag tänkte på under vägen dit, var hur ogärna jag ville ha en värk i bilen. Men det fick jag såklart, där det var som guppigast. Vi lämnade väskan i bilen, eftersom jag fortfarande trodde att min kropp bara spelade mig ett smärtsamt spratt - lilla fyran kallades inte elefantflickan sista tiden i magen för inget...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MissJA - 17 september 2017 22:45

Måste erkänna, jag är medlem här! En större klant, olycksalig individ är rätt sällsynt (de råkar ofta förolyckas i förtid..) M kallar mig för porslinsdocka (å då associerar jag det med en jättegammal porslinsdocka som mamma å pappa hade i sitt sovrum...

Av MissJA - 31 juli 2017 19:35

Inte den bästa sommaren... Först bröt jag foten. Å barnen drabbades av feber. K blev så dålig att han blev inlagd. Sen blev jag åxå sjuk. Nu är jag inne på åttonde dagen med rejäla febertoppar. Men på vårdcentralen kunde de inte hitta några fel på m...

Av MissJA - 21 juni 2017 11:25

     Det var helt overkligt morgonen för slutbesiktningen. Jag stod i köket och packade allt från skafferiet i påsar. Då visste vi ju inte om vi skulle få lov att flytta in eller om vi skulle få återvända tillbaka till vårt mellanboende i väntan på...

Av MissJA - 13 juni 2017 22:15

            Jag höll på att fixa med inredningen i barnens garderober. Skulle "bara" hämta två hyllplan till och ger mig snabbt och lätt nerför trappen när jag kommer längst ner i trappen ser jag hyllplanen de är nästan framför mig då jag snubb...

Av MissJA - 12 april 2017 17:45

Jag ska byta jobb, från den skola jag arbetar på nu till en som ligger mycket närmare vårt nya hus. Arbetsuppgifterna kommer även dom att skilja sig lite från de jag har haft tidigare. Det kommer nog att bli bra. Men under de knappt tre veckor som ha...

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards