Hönsmamman

Alla inlägg den 18 december 2010

Av MissJA - 18 december 2010 21:55

Hittade en bild av hur stor plats i min kropp son bäbin faktisskt tar upp nu. Det känns som om det stämmer rätt bra.. Är ganska säker på att han ligger med huvudet ner, och verkar så ha gjort rätt länge åtminstone verkar det var aså han föredrar att ligga.


 

Av MissJA - 18 december 2010 21:01

Allt mer snurrar tankarna åt det hållet. Lillbror behöver ju en del saker. Visst jag har redan handlat typ de stora dyra sakerna, men resten då? Åh så det stora dilemmat - vad behövs egentligen den första tiden och vad kan jag vänta med att köpa in före förlossningen och komplettera med sedan?


Av de absoluta baslistorna jag hittade så var den i vi föräldrar den jag fastnade för. Enligt den behöver jag endast köpa in typ:

  • 2 bodys med lång ärm
  • 2 par byxor med fot (åh då föredrar jag strumpbyxor till min sambos förskräckelse)
  • En tunnare snuttefilt (kräktrasa)
  • En tjock mysigt lurvig fleecefilt
  • Barnolja
  • Inotyolsalva
  • Blöjor
  • 1 underlakan till vagnen + plastad frotte..


Sedan till det som jag vill ha tillgängligt:

  • Bärsjal (någon som ska sälja sin - hör av er till mig!!) den är beställd :D
  • Nappar (märke avent) blev inte avent dessa nappar fanns inte..
  • Napphållare (hatar, när barnet tappar nappen i golvet. får rysningar av småbarnsföräldrar som gör tutten "ren" igenom att stoppa den i sin egna mun)..
  • Bröstpump (avents manuella är överlägset den bästa som finns!!)
  • Några små haklappar som kan hålla en kräkbäby ren lite längre med tur..

Nu har ju jag bestämt mig för att hitta en bärsjal på tradera. Då sparar jag in en hel del, samma sak med bröstpumpen (bröstpumpen har jag köpt nu på tradera, den lär komma den här veckan). Jag menar ok även om bröstpumpen är ny kommer jag att sterilisera den innan användning. Vet hur sjukt mycket mjölk jag hade sist. Då pumpade jag ur 1 liter mer än vad V behövde PER DYGN.. Åh den mjölken donerade jag till sjukhuset.


Av MissJA - 18 december 2010 20:21

   

Dagens middag, brockolisoppa med potatis, kornmjölsbröd och vatten    


Alla sluttande ställen är potensiella pulkbackar, barnen började åka direkt utanför dörren :D Sedan sprang de bort till pulkbacken tillsammans med grannarnas barn och åkte massor, de hade delat in sig i lag och tävlade, men om vad vet kag inte riktigt..


Efter maten gick vi ut för att skotta bort pudersnön, och jag passade även på att göra granen lite rakare i sin kruka. Kröp runt under grenarna i den djupa snön och plogade upp ett dike med magen..


När M snart var hemma ringde han och vi mötte honom vid affären där vi köpte pålägg och barnen fick lite lördagsgodis, varsinn tablettask. V skulle som vanligt ha salta katten och K tog en tuttifrutti den här gången.


Mössrufs av den högre skolan



Av MissJA - 18 december 2010 20:08

 


Just nu känns det rätt overkligt vad tiden har gått sedan den där första dagen på min sommarsemester då jag kissade på stickan och det visade sig vara ett litet bäbisfrö som slagit rot i min mage. Åh nu är det 2 månader kvar idag till beräknat datum enligt ul. Enligt den första uträkningen hos BM så är bf-datumet den 12 februari, så vi får väl se vilket datum som visade sig stämma bäst, barnmorskans eller rulet. Själv hoppas jag på ett lite tidigare datum. Inleder vräkningsförsöken den 1/2....


Åh ännu mer läskigt är det att tänka på att Damien kan göra entre tidigare än så... Men det är inte så troligt i alla fall..


I övrigt då, jo fogarna har börjat göra allt mer ont, det är de som är bak som känns värst. Om jag sover bra på natten så hinner den vilan hjälpa smärtan att avta och förmiddagen kan vara helt ok. Men har natten varit dålig blir dagen efter åxå ett helvete..



 

Som ni ser så har jag åtminstone blivit fet så att det räcker och blir över. Den här bilden är tagen på kvällen (som ni kan se på själva bilden åxå..)


Innan bilden togs har jag varit ute och när jag skulle på med täckbyxor och vinterskor det gjorde vi direkt efter maten och jag kan lova att jag fick ONT i hela magen. Damien verkade inte heller gilla den behandling vi fick genomgå för att komma oss ut, för han protesterade vilt med sina små buffar. Oturligt nog rakt på revbenen. AJAJAJ!!



Av MissJA - 18 december 2010 13:52

Ibland är det bra att ha typ inga pengar kvar. Även om det kan kännas mycket stressande!! Det ger en möjlighet att rensa ur skåpen hemma. Baka bröd som jag annars inte skulle ha bakat (vi har slut på mjukt bröd och ska äta soppa till middag). Nu har jag ex. bakat ett kornmjölsbröd som jag inte skulle ha testat annars. På så sätt gjorde jag slut på det mjölet som går ut i början av nästa år.


Jag kollade igår kväll igenom frysen och de andra skåparna och satte ihop en matlista som i och för sig inehåller en hel del gröt, men kommer att ge mat på bordet fram till på torsdag, då vi senast måste handla inför julen. Det är bara några få saker som måste handlas. Som 2 gula lökar, ägg och margarin lite potatis och purjolök och någon form av pålägg. Ibland kan frysen och skafferiet vara en lite bortglömd skattkista :)

Av MissJA - 18 december 2010 12:12


Tänkte det var dax för lite julig musik, och barnen fick hjälpa mig välja låt. Kanpen var jämn mellan en kattversion av we wish you a merry chrismas och den här..

Av MissJA - 18 december 2010 11:25

Tänkte bjuda på lite bilder som jag tagit på barnen denna vinter. 


För två veckor sedan begav vi oss en eftermiddag ut till backen i lekparken. Jag tog fram boben och de åkte på den tillsammans. För rättvisans skull turades de om att sitta fram vid ratten..

       


Här kom den första snön på riktigt, det snöade på rätt bra och vi gick ut för att skotta lite innan traktorn kom för att skotta. Det var klibbsnö och vi gjorde ett par snögubbar.

     

Av MissJA - 18 december 2010 11:17

Min sambo ringde nyss hem, tydligen har de gått ut med varning för att åka ut i trafiken idag pga. snörök och halka. Alltså ska nog jag med stora magen och dyrbara barn inte ut och köra nåt alls. Lever nu på hoppet att min pappa vill in till stan så att han kan ta med sig mamma hit och vi kan baka och så här istället.


Annars så är jag så lättad över det faktum att barnen har gått ut. Det hjälper mig att få vila huvudet lite. Ska ta en till citodon nu så att jag kan döva den värk som finns kvar. Nu när bilen kommer att stå tryggt i garaget hela dagen så är det fritt fram att knapra piller (enligt ordination och efter behov).


Skulle ha lagt ut en magbild nu men måste ladda batteriet på kamerorna lite först. V knäppte kort på allt här hemma igår, tills deras batteri tog slut och nu när jag satt med minneskortet i den nya kameran för att radera en hel del av dessa bilder tog batterier slut i den åxå - typiskt!! Men bild kommer idag - jag lovar :D

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards