Hönsmamman

Alla inlägg den 12 december 2010

Av MissJA - 12 december 2010 20:23

Tänkte dela med mig av det recept jag hittade här


Jag hade små sockerkaksformar, eller så var receptet beräknat för en gigantisk form. I vilket fall som helst räckte smeten för en kaka till 2 st formar :)


 


Saffranssockerkaka
2 ägg
3 dl socker
1 påse stött saffran
200 g smält avsvalnat smör
1½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Gör så här:
Vispa socker och ägg pösigt.
Blanda i smöret och mjölken och saffrandet i äggblandningen.
Blanda bakpulver och mjöl och rör ned det i äggsmeten.

Grädda i en smord och bröad form, gärna med löstagbarkant i ca 45 minuter, nedersta falsen på 175 grader.


Av MissJA - 12 december 2010 20:04

Idag var det inte bara min kära sambo som var ilte.. tja, bakis eller seg. Jag har haft en mördande huvudvärk med inslag av illamående hela dagen idag åxå och på citodonen har jag blivit mycket trött. Därför har det blivit mycket vila/slumrande för min del idag. Jag tvingade M att bjuda familjen på kebabpizza till lunch. Han köpte en familjepizza så nu har vi pizza kvar för typ en hel vecka :D Hans kompisar åkte hem strax efter lunch då de blåst i en alkoholmätare som visat grönt ljus för några av dem.


När vi gick till förrådet för att hämta in granen så blev barnen ute länge i puklbacken där de lekte fint med grannarnas pojkar och en flicka som de känner från dagis. Sedan blev den flickan här med dem typ hela dagen, tillslut började jag önska att hon skulle gå hem så att vi kunde klä granen osv..


Efter middagen var granen klädd, ett projekt barnen sköter nästan helt på egen hand. Såg de tomtar och troll med M medan jag bakade en saffranssockerkaka. Guud vad jag gillar google, man bara skriver in vad man vill göra åh så pang har man hur många olika recept som helst att välja bland. Imorgon har vi traditionen att se lussefirande på tv, med lussefika och varm oboy med lite glass i.. (Onyttig frukost som fasen, men det skiter jag i :p  )


Bilder på hur det såg ut när granen blev klädd :)


               


De här 3 bilderna tog barnen medan jag förberedde maten. De tyckte att det var så juligt och fint att ligga under granen och titta upp att de ville ta kort på det.. Åh det blev lite andra bilder åxå :p


       

Av MissJA - 12 december 2010 19:40

Igår Skulle min sambo M ut på krogen efter att ha ätit julbord med sina polare. Då passade jag och barnen på att vara hos min mamma och där gjorde bland annat lite julgodis. Det blev polkatryfflar och kaffetryffel (men de sistnämnda är inte färdiga ännu) Smeten skulle stelna lagom för att spritsas i formar, men innan den var lagom för spritsning hade klockan blivit så mycket att det var hög tid att åka hem. Vilda som blev lite sugen på att även hon göra lite godis fick doppa tunna skivor av mandelmassa i 86%-ig choklad och lägga på en bit valnöt som dekoration. Hon tyckte det var roligt, något som även märktes på hennes tröja efteråt. (Tur det finns tvättmaskin.)



Här har V precis börjat göra sitt godis



      

Mandelmassebiten doppas helt i chokladen


Sedan lägger hon på en bit valnöt och trycker till lite lätt


Vi åt även middag där. Det blev spagetti och köttfärssås till barnen och min pappa jag och mamma åt lutfisk med potatis och sås. Det var gott, men efter att inte ha ätit så bra på länge orkade jag inte så mycket. Till efterrätt hade jag med mig saffranspannkaka (receptet från ernsts julkokbok) och det blev en riktig succé :D


   

Efter maten myser V med kattungen Minirace


Under tiden passade K på att se kort på mormors mobil


Efter middagen fick jag kännigar av migrän och efter att ha tagit mina mediciner så var det hög tid att åka hem. Men då vägrade vår (fult ord) att starta. Tidigare har vi haft fel på den, fläkten går trots att bilen inte är på och det är typ -20 grader ute, så batteriet laddas ur. Det hände igår igen trots att vi fixat felet för mindre än 2 veckor sedan!!! Arg!! Är det något som är drygt med de nyare bilarnas datoriserade motorer så är det just att det krävs en bilverkstad för typ alla fel!! Åh har man riktigt otur så kan de inte ens där fatta vad som är fel på bilen..


Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards