Hönsmamman

Alla inlägg den 15 mars 2013

Av MissJA - 15 mars 2013 21:40

Idag fick jag ett mail om barnet vid 25 månader. Där stod det bla om potträning. Så jag tänkte dela med mig av checklistan de hade samt berätta hur vi har gjort med pottan.

Någongång mellan 18 månader åh 4år är det dax för potträning.

Hos oss har vi låtit det lilla barnet vara med åh se var vi andra kissar åh bajsar. Pottan har plockats fram mellan 12-18 månaders ålder. Omkring den tiden har vi även köpt kalsonger/ trosor som barnet gillar. Sedan har vi har lekt in pottan. Tränat när barnet haft lust för att vid 3-4år plocka bort nlöjan helt. Till en början på dagen åh ca några månader senare även på natten.

Denna checklista hittade jag på babycenter.

Du behöver inte bocka av varenda punkt på listan - det är mer en fråga om att bilda sig en allmän bild av utvecklingen i just detta hänseende.

Ditt barn kan vara redo att potträna om:

? Han eller hon har regelbunden, mjuk avföring

? Kan dra upp och ner byxorna

? Härmar andras toalettbeteende (tycker om att titta när du går på toa, t ex)

? Visar när han eller hon bajsar genom att krysta, sätta sig på huk eller säger till dig

? Kan orden bajs och kiss

? Kan följa enkla instruktioner (som "ge mig boken")

? Känner igen när det är dags bajsa (eller kissa) och säger till dig

? Tycker illa om att gå i smutsig blöja

? Är torr i minst tre eller fyra timmar åt gången (vilket visar att musklerna som kontrollerar urinen är starka nog att hålla den inne)

? Inte är inne i en period då allt är negativt

? Förstår värdet av att lägga saker på rätt plats

? Visar vilja till självständighet

? Kan gå och sätta sig ner.

Av MissJA - 15 mars 2013 07:37

Strax innan midnatt den 14/3 2011 somnade min fina farfar in efter en längre tids sjukdom. Jag bestämde mig för, idag för 2 år sedan att jag skulle minnas honom som den han var innan sjukdom åh ålderdom övertog den fantastiska man han var.

Hur han tog en paus med veden på ca 30 minuter, försvann som en blixt på en gamal cykel åh återvände snart med en proppfull 10 litershink med lingon på styret.

Eller hur han älskade att dra roliga vitsar. Han var oftast glad, företagsam åh stod på sig när han tyckte något vsr rätt eller fel.

Mina tankar går till honom dagar då jag hinner mycket, eller då jag är i skogen åh just plockar bär eller kokar palt. Jag tror att jag idag (om tiden räcker) ska ringa farmor åh be om receptet på den lingonsockerkaka som farfar ofta bakade och bjöd på.

Farfar, du fattas oss!! Mina barn (dina barnbarnsbarn) skulle ha fått se dig när du var full av liv och arbetslust. Den arbetsmoral min farfar hade är idag mycket svårare att finna.

http://missja.bloggplatsen.se/2011/03/15/4854868-farfar-har-blivit-en-angel/

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards