Hönsmamman

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2009

Magin i siffran 10

Av MissJA - 31 oktober 2009 09:30

Den siffran har sin aldelens egna magi. Det spelar ingen roll vad det rör sig om. Något som bara kostar 10 kr kan man köpa utan att fundera. Det spelar ingen roll om det är onödigt. Vore prislappen istället närmare 100 kr skulle man kanske tänka en gång till.


Detsamma gäller tiden. Har man bara en uppgift att göra och har satt deadline 1 timme senare så är det stor risk att du lurar dig själv. 60 minuter är gott om tid. Det är stor sannolikhet att den uppgift du ska slutföra under denna timme blir påbörjat efter att du först slösat minst 30 minuter på något oväsentligt. Om man istället sätter en deadline på 10 minuter då måste man gensat starta för att hinna. Man jobbar effektivt och fokuserat. Man hinner inte kolla mailen också om det bara är 10 minuter att göra undan jobet på.

Om man istället för att ge sina måsten 60 minuter var delar in de i 10 minuters intervaller (med korta pausar emellan) har man hunnit ungefär 5 uppgifter på samma tid som det enligt första metoden skulle ha tagit att göra en simpel uppgift. Det hade varit att slösa med Din tid.


Om det är något du hatar att göra (ex. städa) avsätt då 10 minuter till detta jobbiga och nödvändiga göromål. !0 minuter är en kort översiktlig tid. Så lång tid kan du säkert avvara. Du kan under den tiden hinna oerhört mycket mer än du kanske först hade tänkt hinna slutföra.


När jag jobbar på hemma, vad jag än gör. Ställer jag alltid en äggklocka på just 10 - 15 minuter och sedan tävlar jag mot mig själv och tiden. Vill hinna göra mera än under föregående period. Snacka om att jag på så sätt hinner mycket om jag håller på i flera timmar. Fast att tävla så ger säkerligen mer stress än om jag bara bestämde vad de 10 nya minutrarna skulle ägnas åt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MissJA - 17 september 2017 22:45

Måste erkänna, jag är medlem här! En större klant, olycksalig individ är rätt sällsynt (de råkar ofta förolyckas i förtid..) M kallar mig för porslinsdocka (å då associerar jag det med en jättegammal porslinsdocka som mamma å pappa hade i sitt sovrum...

Av MissJA - 31 juli 2017 19:35

Inte den bästa sommaren... Först bröt jag foten. Å barnen drabbades av feber. K blev så dålig att han blev inlagd. Sen blev jag åxå sjuk. Nu är jag inne på åttonde dagen med rejäla febertoppar. Men på vårdcentralen kunde de inte hitta några fel på m...

Av MissJA - 21 juni 2017 11:25

     Det var helt overkligt morgonen för slutbesiktningen. Jag stod i köket och packade allt från skafferiet i påsar. Då visste vi ju inte om vi skulle få lov att flytta in eller om vi skulle få återvända tillbaka till vårt mellanboende i väntan på...

Av MissJA - 13 juni 2017 22:15

            Jag höll på att fixa med inredningen i barnens garderober. Skulle "bara" hämta två hyllplan till och ger mig snabbt och lätt nerför trappen när jag kommer längst ner i trappen ser jag hyllplanen de är nästan framför mig då jag snubb...

Av MissJA - 12 april 2017 17:45

Jag ska byta jobb, från den skola jag arbetar på nu till en som ligger mycket närmare vårt nya hus. Arbetsuppgifterna kommer även dom att skilja sig lite från de jag har haft tidigare. Det kommer nog att bli bra. Men under de knappt tre veckor som ha...

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<<
Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards