Hönsmamman

Alla inlägg den 21 december 2009

Av MissJA - 21 december 2009 02:58

Många sitter nu med dilemmat för mycket att göra, idetorka på julklappsfronten och ingen känsla av att jule är nära.. Ett jul freak som jag är tänkte  jag dela med med mig av mina bästa tips..


min julkänsla börjar infinna sig smått redan i oktober. Med barnen så blev den ännu tydligare.. Jag börjar smått då lyssna på julmusik och tända MYCKET ljus.


I november startar jag lite lätt med julbaket.


Julklapparna som jag väljer att ge bort ska fylla ett syfte. Det ska vara något som mottagaren behöver men som jag förmodar att han/hon inte kommer att köpa själv. (Detta planerande startar redan under sommaren, då börjar jag eventuellt även inhandla vissa klappar). Innan den 1:a advent ska jag vara klar med samtliga klappar. De ska vara inslagna, betalda och färdiga helt enkelt.

Större delen av min shopping gör jag via internet, praktiskt enkelt och oerhört smidigt!!


Eftersom december månad är en relativt födelsedagstät månad i min familj så har jag även beslutat att ha pyntat färdigt (allt utom granen) innan 1:a ljuset tänds. Julgranen packas upp på luciadagen.


Under julemånaden så brukar vi baka pepparkakor tillsammans med barnen under den 1:a helgen. Vi har 1:a advent en tradition som består av att njuta av tomtegröt, grilljerad skinka (ska vara eklologisk, svindyrt och så värt) glögg, pepparkaka osv..


Kortfattat vi försöker träffas och ha mysigt tillsammans då och då under månaden. Jag har hellre juligt före jul och kastar ut den snabbt efter julen..


Lite bubblare i mysiga event detta år är att besöka tomten på tisdag + äta julbord med barnen på resturang. Gå tomtevandring nu ikväll. En avdankad pysselkväll som jag dammat av i år och blev mycket uppskattat var mitt 3:e adventsmys..


Däremot kommer julafton att bli en lugn och fridfull dag. Tomtten kommer troligast typ före lunch. Barnen får tomta för min farmor och farfar vid fika tid hos mina föräldrar och sedan blir det en mysig kväll med lite julig mat (ett enkelt julbord)

på juldagen åker vi till svärföräldrarna för en weekend. Sen brukar få jag att längta hem för att packa bort all jul och laga spagetti med köttfärsås eller bara beställa hem pizza...

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards