Hönsmamman

Direktlänk till inlägg 20 november 2015

Första hindret på husbygget att bestiga

Av MissJA - 20 november 2015 20:44

Igår var vi till banken för att få ett lånelöfte. Vilket vi fick på det vi behöver. :)

Men idag återkom banken med det lite trista beskedet att värdet på det färdiga huset i det området kommer vara lägre än lånet, vilket de inte gillar. I detta tas dock inte hänsyn till att vi har en tomt som en del av kontantinsatsen. Tomten är i dagläget inte värderad - något vi planerar att göra så snart som det bara är möjligt. Därför så räknades vårt lånebehov upp (orimligt mycket). Dessutom vet vi att vi har några extraposter på kalkylen ca 200 000kr som är lite som en säkerhet om nåt skulle bli dyrare än kalkylerat tex. fyllnadsmassorna som jag läst ofta kan dra iväg i pris samt borrningen för bergvärme och att anlägga ett enskilt avlopp (trekammarbrunn).

Det känns dock lite missvisande att de resonerar så. Kvm priset på vårt hus är ungefär samma som på de hus som sålts i närheten, ända skillnaden är att det vi planerar att bygga är större än de som sålts. Lite orättvist med tanke på att när man köpet ett begagnat hus finns det ett å annat att fixa medan på ett nybyggt hus knappast har renoveringsbehov.

Men skillnaden mellan det belopp vi fick lånelöfte på och den summa som de nu reviderade till är så pass liten (ca 200 000kr) så känns det bara som fuck that! Vi vet att det är möjligt och att förutsättningarna är bättre än de visas på kalkylen igenom att vi har en tomt och det vi får ut när vi säljer. Om vi dessutom skjuter upp vinstskatten och stoppar in det till husbygget blir det ju ännu mer ok.

Så planen är nu att

Värdera tomten

Korrigera kalkylen något

Å börja piffa vår nuvarande bostad för försäljning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MissJA - 17 september 2017 22:45

Måste erkänna, jag är medlem här! En större klant, olycksalig individ är rätt sällsynt (de råkar ofta förolyckas i förtid..) M kallar mig för porslinsdocka (å då associerar jag det med en jättegammal porslinsdocka som mamma å pappa hade i sitt sovrum...

Av MissJA - 31 juli 2017 19:35

Inte den bästa sommaren... Först bröt jag foten. Å barnen drabbades av feber. K blev så dålig att han blev inlagd. Sen blev jag åxå sjuk. Nu är jag inne på åttonde dagen med rejäla febertoppar. Men på vårdcentralen kunde de inte hitta några fel på m...

Av MissJA - 21 juni 2017 11:25

     Det var helt overkligt morgonen för slutbesiktningen. Jag stod i köket och packade allt från skafferiet i påsar. Då visste vi ju inte om vi skulle få lov att flytta in eller om vi skulle få återvända tillbaka till vårt mellanboende i väntan på...

Av MissJA - 13 juni 2017 22:15

            Jag höll på att fixa med inredningen i barnens garderober. Skulle "bara" hämta två hyllplan till och ger mig snabbt och lätt nerför trappen när jag kommer längst ner i trappen ser jag hyllplanen de är nästan framför mig då jag snubb...

Av MissJA - 12 april 2017 17:45

Jag ska byta jobb, från den skola jag arbetar på nu till en som ligger mycket närmare vårt nya hus. Arbetsuppgifterna kommer även dom att skilja sig lite från de jag har haft tidigare. Det kommer nog att bli bra. Men under de knappt tre veckor som ha...

Denna blogg är värd 3 862 kr

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards